هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
خواندن: فضای موازی‌کاری رسانه‌ای، جولانگاه خبرنگارنماها درکیش
اشتراک گذاری
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییردهنده سایز فونتAa
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
تغییردهنده سایز فونتAa
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Search
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Have an existing account? ورود
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
هفته نامه رویکرد کیش > رسانه > فضای موازی‌کاری رسانه‌ای، جولانگاه خبرنگارنماها درکیش
رسانهیادداشت روز

فضای موازی‌کاری رسانه‌ای، جولانگاه خبرنگارنماها درکیش

habib hamzeh
آخرین به روز رسانی: آبان ۲۸, ۱۴۰۳ ۱۰:۲۷ ق٫ظ
habib hamzeh
اشتراک گذاری
5 دقیقه زمان مطالعه
اشتراک گذاری

حبیب حمزه در یادداشتی نوشت: عدم رویکردهای حرفه‌ای به حوزه کادر‌سازی و تخصصی محورنبودن فعالیت های رسانه‌ای‌ در فضایی آکنده از موازی کاری که برگرفته از فقر دانش رسانه‌ای و تاثیرپذیری از سوء‌مدیریت‌های سنوات گذشته می‌باشد،تاثیرات منفی‌خود را به تدریج در شرایط موجود، آن هم‌ در مقابله با هجمه‌های منفی‌ساز خبرنگارنماها گذاشته و می‌تواند علاوه بر این که شرایط کنونی را تضعیف کند بر عملکرد اطلاع رسانی صحیح و به موقع در جامعه هدف نیز تاثیر گذار باشد.

 به گزارش رویکرد هفته کیش، متاسفانه به طور معمول شاهده این اتفاق در سطح فضای مجازی و رسانه‌ای جزیره هستیم.

در واقع به جای تولید محتوا با محوریت پرداختن به ‌مسائل،مشکلات و موضوعات روز جامعه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی بیشتر مواقع تمرکز ویژه بر روی محتواهای تکراری و کپی برداری شده می باشد. به طوری که در طول سال‌های گذشته فعالیت‌ خبرنگارنماها که همیشه هدف اول بودن را دنبال می‌کنند با سوء‌استفاده از شرایط پیش‌رو درکیش سرعت چشم‌گیری بر‌خود گرفته و کنترل شرایط‌ موجود را دشوارتر‌ کرده ‌است.

عدم‌آگاهی لازم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خبرنگاران تخصصی که تعداد آنها هم در جزیره کیش کم نیست و به عنوان یک ظرفیت بالقوه در حوزه رسانه محسوب می شوند؛ زمینه ساز گسترش فضاهای موازی‌کاری درحوزه فعالیت‌های رسانه‌ای شده که جای بسیار تاسف دارد که برخی از هزینه‌های حمایتی بدون هیچ منطق و اصولی صرف حوزه‌هایی می‌شود که بیشتر به افزایش تعداد خبرنگارنماها دامن می زند. راهکاری که خود پیش پای این افراد غیر متخصص در حوزه رسانه که فقط منافع شخصی برای آنها اهمیت دارد گذاشته شده و آنها نیز با در اختیار داشتن ابزارهای فضای مجازی نسبت به انتشار محتواهایی که چاشنی باج گیری و سهم خواهی دارد به آن مبادرت می ورزند و تا کنون نیز موفق بودند و مورد استقبال برخی از متولیان امر نیز قرار گرفته‌اند که این مهم خود خبر از ضعف و عدم دانش لازم رسانه‌ای می دهد.

اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده است که عدم اجابت سهم خواهی این افراد باعث بزرگ‌نمایی عدم توفیقات، بی‌ارزش جلوه دادن اقدامات مثبت و مزیت ها و نا امید کردن مردم نسبت به اصلاح امور و مشکلات می شوند تا نگاه‌های مردمی را نسبت به عملکرد حاکمیت منطقه دلسرد کنند.

همچنین از این رو تنها راهکار مقابله با خبرنگارنماها شفاف‌سازی فعالیت ها در حوزه رسانه کیش می باشد.

تدوین سیاست رسانه‌ای جامع و مدیریت یکپارچه در قالب فضای سایبری به عنوان یک ظرفیت بالقوه رسانه‌ای اقدامی مهم و راهبردی می‌باشد که کمتر مناطقی در سطح کشور وجود دارد که از چنین پتانسیل‌های ارزشمند رسانه‌ای برخوردار باشند.

توجه ویژه و ضرورت برگزاری “شورالی اطلاع رسانی” باعث تقویت ظرفیت های موجود با هدف برقراری و حفظ ارتباط با مردم از قبیل “ارتباط‌پایه، ارتباط‌پاسخگو و ارتباط‌مشارکتی” در حوزه‌های مهم رسانه‌ای‌ و تبلیغات و از سویی دیگر ارزیابی عملکرد رسانه‌های محلی از نظر تخصص، ابزارهای تحت اختیار، تولید محتوای چند رسانه‌ای، رعایت رفرنس خبری، انتشار مرتب و ضریب تاثیر گذاری در جامعه هدف، مخاطب پذیری در حوزه اطلاع رسانی و… از مولفه های مهمی می باشد که متاسفانه مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته؛ در حالی که این ظرفیت‌ها می تواند گامی دیگر در حوزه تحول رسانه ای جزیره نقش محوری داشته باشد؛ این امر مهم ضمن این که کمک شایان توجهی در ایجاد انگیزه خبرنگاران برای فعالیت گسترده و مفید در حوزه اطلاع رسانی می‌شود.

سبب هدفمند شدن حمایت‌های مالی نیز خواهد شد. بنابراین پیش از ایجاد تحول در حوزه تولیدات رسانه‌ای، ابتدا باید نسبت به اصلاح حوزه سخت افزاری و نرم افزاری رسانه‌ای و جذب نیروهای تخصصی محور اقدام کرد تا بستر و مجالی برای کنش و واکنش صحیح رسانه‌ای در مقابله هجمه‌های منفی‌ساز خبرنگارنماها فراهم ‌شود.

برای ارتقاء سطح فعالیت های رسانه‌ای و تولید محتواهای هدفمند و اثربخش، آموزش و جذب خبرنگاران تخصصی که از رویکرد رسانه‌ای برخوردارند حائز اهمیت است.

نخستین گام‌ اساسی در راستای اصلاح بخش رسانه‌ای جزیره کیش، انسجام‌بخشی و مدیریت‌یکپارچه فعالیت‌های رسانه‌ای می باشد و باید عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رسانه‌ای مورد بررسی و بازبینی جدی قرار گیرد تا نقاط ضعف از دو بعد “ساختار رسانه و استراتژی‌های رسانه” شناسایی و برطرف شود. بی‌تردید عدم آگاهی به علم رسانه؛ پیامدهای جبران ناپذیر “تهدید سایبری” را به دنبال خواهد داشت.

برچسب گذاری شده:حبیب حمزهءخبرنگارنماهافضای رسانه ایکیش
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Copy Link Print
اشتراک گذاری
پیام بگذارید پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر

  • انحصار اطلاع‌رسانی؛ گلوگاه اخبار در دستان روابط عمومی‌ها
  • المان‌های شهری؛ از جاذبه های بصری تا چالش‌های ایمنی
  • رسانه‌های مکتوب؛ سنگ‌بنای اصالت و ماندگاری
  • رشد سازمانی، از رهگذر شکوفایی ظرفیت ها
  • هفته نامه شماره ۱۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

کامنت های اخیر

  1. CharlesToOna در دانش آموختگان فاقد مهارت از دانشگاه‌های تئوری محور
  2. شایان شعبانی زاده در هفته نامه شماره۱۱۳دی‌ماه۱۴۰۳
  3. علی اکبر سلیمی در انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش
  4. جمشید بهرامی در مشارکت بیش از صد و سی نفر از ساکنان کیش در سرشماری آهوان
  5. Taylor Emma در ایالات متحده برای اعتراض به قوانین جدید COVID آماده می شود
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
ما را دنبال کنید
هفته نامه رویکرد کیش
Welcome Back!

Sign in to your account