هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
خواندن: ضرورت هدف‌گذاری جامعه رسانه‌ای برای مقابله با انزوا و محتوازدگی کاربران فضای مجازی 
اشتراک گذاری
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییردهنده سایز فونتAa
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
تغییردهنده سایز فونتAa
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Search
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Have an existing account? ورود
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
هفته نامه رویکرد کیش > رسانه > ضرورت هدف‌گذاری جامعه رسانه‌ای برای مقابله با انزوا و محتوازدگی کاربران فضای مجازی 
رسانهمقالات

ضرورت هدف‌گذاری جامعه رسانه‌ای برای مقابله با انزوا و محتوازدگی کاربران فضای مجازی 

habib hamzeh
آخرین به روز رسانی: آذر ۳, ۱۴۰۳ ۱۰:۰۸ ق٫ظ
habib hamzeh
اشتراک گذاری
4 دقیقه زمان مطالعه
اشتراک گذاری

به گزارش رویکرد هفته کیش، حبیب حمزهء در مقاله ای با اشاره به فضای پر آشوب شبکه های اجتماعی نوشت: هدف‌گذاری پایدار در مسیر ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای در جامعه، اقدامی موثر و ارزشمند برای نقش آفرینی در شبکه‌های اجتماعی حائز اهمیت می باشد؛ به طور حتم با ایجاد تحولی چشمگیر در عرصه رسانه می توان گامی به سوی سازماندهی زمان و حل مشکلات ناشی از انزوای کاربران فضای مجازی، برداشت.

انزوای اجتماعی جدای از فرهنگ غالب به عدم مدیریت زمان و فقر سواد رسانه‌ای برمی‌گردد به طوری که سواد رسانه‌ای به ما می‌آموزد که در هر شرایطی و مواجه با هجمه‌ای از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می گیرد باید چه تدابیری برای مدیریت صحیح اندیشید و برخی مواقع نیز جهت مقابله با آن چه اقدام موثری انجام داد.

همچنین از سوی دیگر به دلیل ظهور رسانه‌های قابل دسترس و فراگیر شدن ابزارهای ارتباطی و توسعه خدمات اینترنتی، بسترهای لازم بدون هیچ محدودیتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی که بیشتر آنها در فقر سواد رسانه‎ای هستند ما را با گستره بازنشر محتواهای انتشار یافته در فضای مجازی مواجه کرده است؛ عدم توجه به این مهم می‌تواند به نوبه خود در سطح جامعه علاوه بر انزوا بر محتوازدگی کاربران منجر شود.

بی تردید چنین فعالیت هایی بدون برخورداری از دانش و آگاهی لازم از هدف‌گذاری اصلی در تولید محتواهای رسانه‌ای و چند رسانه‌ای منجربه آن خواهد شد که برخی از کاربران این پلتفرم ها به طور ناخواسته دچار مشکلات ناشی از انزوای حاکم بر فضای مجازی شوند و گستره‌این پدیده در سطح جامعه بر اساس شرایط‌های موجود در قالب‌های متفاوت نمایان شود.باید به این موضوع تاکید داشت که “انزوا” متاثر از فضاهای مجازی نیست بلکه قبل از ورود اینترنت به زندگی عموم مردم جامعه؛ خیلی از افراد با حضور در جوامع مختلف در تفکر خود و با خود بودن؛ انزوا را انتخاب می کردند.

کاربرانی هم هستند که در فضای مجازی برای برقراری تعامل و تبادل اطلاعات؛ انزوا را برگزیدند به گونه‌ای که در پلتفرم‌ها حضوردارند و پیام‌های منتشر شده را دنبال می‌کنند و نقش منفعل این کاربران تاثیرپذیری از عدم آگاهی از درک پیام‌های رسانه‌ای در فضاهای مجازی است.

عدم آگاهی به درک پیام‌های رسانه‌ای به طور‌حتم پیامدهای جبران ناپذیر “تهدید سایبری” را به دنبال دارد و باید برای حمایت و تقویت از مهارت‌های سواد رسانه‌ای با بهره‌مندی از آموزش مدرن، نحوه کسب اطلاعات و کارکرد ابزارهای موجود؛ آموزش‌های لازم در این زمینه فرا گرفته شود و در مرحله بعد به عموم مردم جامعه نیز تسری یابد.

همچنین تعامل، گفتمان و تبادل اطلاعات در بستری به غیر از فضای مجازی، به صورت چهره به چهره یکی از اقدامات راهبردی برای مقابله با این مشکلات، موثر خواهد بود.عدم دانش لازم در فضایی که هزاران کاربر با رویکرد‌های متفاوت در حوزه های فعالیتی مختلف حضور دارند، بر این موضوع صحه گذاشته است.

امروزه در سطح جهان بدون هیچ محدودیتی و به واسطه سرعت بخشیدن به دسترسی افراد در سطوح سنی مختلف به منابع اطلاعاتی موجب این شده که مردم در معرض هجمه‌ای از اطلاعات مختلف قرار بگیرند و برخی مواقع شاهد این هستیم که افراد به صورت خودکارآمد عمل می کنند از این رو داشتن قوه تحلیل و تشخیص علاوه بر فهم ذاتی نیازمند آموزش‌های لازم در حوزه سواد رسانه‌ای است.

هدف‌گذاری جامعه رسانه‌ای و مقابله با کاربرانی که با مشکلات ناشی از انزوای حاکم بر فضای مجازی مواجه هستند؛ تمرکز بر مولفه‌های سواد رسانه‌ای می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات پیش رو موثر واقع شود.

 

برچسب گذاری شده:انزواجامعه رسانه ایحبیب حمزهءشبکه های اجتماعیفضای مجازیکاربرانمحتوازدگیهدف گذاری
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Copy Link Print
اشتراک گذاری
پیام بگذارید پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر

  • انحصار اطلاع‌رسانی؛ گلوگاه اخبار در دستان روابط عمومی‌ها
  • المان‌های شهری؛ از جاذبه های بصری تا چالش‌های ایمنی
  • رسانه‌های مکتوب؛ سنگ‌بنای اصالت و ماندگاری
  • رشد سازمانی، از رهگذر شکوفایی ظرفیت ها
  • هفته نامه شماره ۱۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

کامنت های اخیر

  1. CharlesToOna در دانش آموختگان فاقد مهارت از دانشگاه‌های تئوری محور
  2. شایان شعبانی زاده در هفته نامه شماره۱۱۳دی‌ماه۱۴۰۳
  3. علی اکبر سلیمی در انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش
  4. جمشید بهرامی در مشارکت بیش از صد و سی نفر از ساکنان کیش در سرشماری آهوان
  5. Taylor Emma در ایالات متحده برای اعتراض به قوانین جدید COVID آماده می شود
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
ما را دنبال کنید
هفته نامه رویکرد کیش
Welcome Back!

Sign in to your account