به گزارش رویکرد هفته کیش، محمد عزیزی در یادداشتی نوشت:مشکل کارکنان منطقه آزاد کیش به خاطر پرداخت نقدی جهت دریافت خدماتدرمانیکه قبل از واریز حقوق ماهیانه؛حق بیمه و مالیات خود را پرداخت میکنند با چالشهای ناشیاز بلاتکلیفی بیمه مواجه شدند که واقعا جای تاسف دارد.
به گزارش رویکرد کیش، پرداخت وجه نقدی جهت دریافت خدمات درمانی برای کارکنانی که بیمه تامین اجتماعی هستند نارضایتیهای این قشر از جامعه را به شدت افزایش داده واین مسئله باعث افزایش چالشهای زیادی برای کارکنان شاغل در جزیره کیش شده است.
به طوری که فرد بیمه شده با پرداخت هزینه درمان و با در دست داشتن فاکتور باید منتظر بماند تا هر زمانی که بیمه طرف قرارداد مشخص شد فاکتور را ارائه و وجه پرداختی خودرا دریافت کند در واقع جزیرهای که به عنوان پایلوتی برای اجرای طرحهای مختلف درسطح کشور پیشگام بوده و هست چطور میتوان چنین شرایط موجود را ا شعارهای بزرگی که همیشه سر میدهند متصور شد.
امروزه در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم دریافت حقوق به ریال و پرداخت هزینهها به دلار، مشکلات مالیکارکنان را افزایش داده است؛ علاوه بر این که قبل ازدریافت حقوق؛ مالیات از فیش حقوقیکسرمیشود حتی برای هرخریدی دوباره باید مالیات برارزش افزوده نیز پرداخت شود درچنین شرایطی؛ بلاتکلیفی بیمه کارکنان نیز مشکل جدیدی بر مشکلات مردم افزوده است.
در شرایط کنونیکه طرف قرارداد مشخص نشده است بایدسیستم تدابیری اتخاذ کند که کارکنان نیازی به پرداخت نقدی برای دریافت خدمات درمانی خارج از بیمارستان نداشته باشند.در واقع بی توجهی برخی از مسوولان مربوطه در زمینه بهبود ارائه خدمات رفاهی و درمانی در حوزه کارکنان؛ نا خواسته چالشهای متعددی را در حوزه نیروهای انسانی به دنبال داشته است.
کارکنانی که به خاطر سهل انگاری برخی از مسوولان باعث شده درروزهای پایانی سال از بیمه خود در حوزه های خدمات درمانی بهره مند نشوند؛ در صورتیکه اگر قراردادهای پایدار با بیمه خدماتدرمانی واستفاده ازکارتهای بیمه الکترونیکی محقق میشد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
همچنین ارزیابی مجدد تعهدات بیمههای طرف قرارداد وهماهنگی بیشتر با آنها برای تضمین ارائه خدمات مطلوب به بیمهشدگان ضروریاست. مسئولان باید با شرکتهای بیمه مذاکره کرده و قراردادهای جدید وکارآمدتری منعقد کنند.