حبیب حمزهء در گزارشی نوشت:رسانههای مکتوب، به ویژه روزنامهها و نشریات سراسری، به دلیل ماهیت روزنامه نگاری و سابقه طولانیشان در حوزه حرفهایگری رسانه، از اعتماد بیشتری در میان مخاطبان برخوردارند. بسیاری از مردم هنوز هم تمایل دارند اخبار مهم یا مقالات تحلیلی را از رسانههای مکتوب دنبال کنند، چرا که این رسانهها نمادی از دقت و اصالت در حوزه اطلاع رسانیمیباشند.
به گزارش رویکرد هفته کیش، یکی از شاخصترین مزایای رسانههای مکتوب (روزنامه، مجله، کتاب و …) ماندگاری مطالبآن است. وقتی یک محتوا به صورت چاپی منتشر میشود، به دلیلماهیت فیزیکی و قابل لمس، سرد و گرم بودن محتوا در مقایسه بادادههای برخط، در ذهن مخاطب مانـدگارتر از محتواهـای برخطارزیـابی میشود. بسیـاری از محتـواهای فضای آنلاین باسـرعتی که پس از انتشار در دسترس قرار میگیرند به همانسرعت نیز به فراموشی سپرده میشوند از این رو باید بر این مهمآگاه باشیم که محتواهای منتشر شده از رسانههای مکتوب همچنان بهعنوان مرجع؛ محبوبیت خاصی در جامعه هدف دارند.
بی تردید مطالعه منابع مکتوب نیازمند تمرکز و زمانبیشتری اسـت و به همین دلیل، اخباری که از طریق رسانـههای مکتوب منتشر میشود، تـاثیر عمیقتری بر مخـاطب دارد. ازسوی دیـگر در فضای مجـازی، دسترسی به محتـواها سریعتر و گـذرا است و به طور معمول مخاطبان تعامل کمتری با محتواهای انتشار یافته دارند.
یکی ازویژگیهای مهم رسانههای مکتوب؛ انتشار محتوا برای جامعه هدف مشخصی میباشد که توسط شبکه توزیع انجام میشود به طوری که در رسانههای برخط و یا شبکههای اجتماعی این قابل اجرا نیست. به عنوان مثال یک روزنامه محلی یا یک مجله تخصصی، به راحتی مخاطب خود را شناسایی میکند و محتوا را بر اساس مخاطب شناسایی شده طراحی، چاپ و توزیـع میکنـد.در صورتی که رسانـههای آنـلاین دارایچنین قابلیتی نیستنـد چرا که تـمرکز رسانههای مـکتوب برخـلاففضای مجازی که تمرکز بر حوزه مخاطبشناسی دارد میتواند آن را یکی از وجه تمایزهای موجود برشمرد و این گونه هست که برخی از رسانههای آنلاین تا حدودی دچار پراکندگی جامعه هدف میشوند.
رسانههای آنلاین امکان انتشار سریعتر و به روزتر اخبار را دارند. این ویژگی برای اخباری که از تازگی برخوردارند، بسیار مهم است و باعث جلب سریع مخاطب میشود و بستر اینترنت این امکان را فراهم کرده که دسترسی به رسانههای آنلاین از هر گوشهای از دنیا ممکن باشد، و این از مزایای بسیار بزرگ آن محسوب میشود. از این رو رسانههای آنلاین میتوانند با ترکیب محتواهای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی، گستره بیشتری از اطلاعات را ارائه دهند و توجهات مختلف را به خودجلب کنند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رسانههای مکتوب و آنلاین نه به عنوان رقیب، بلکه به عنوان مکمل یکدیگر ایفای نقش میکنند. رسانههای آنلاین به دلیلسرعت و دسترسی گسترده برای اخبار فوری مناسب هستند، در حالی که رسانه های مکتوب برای تحلیلها، گزارشهای تفصیلی و مقالات مناسب و ماندگاری بیشتری دارند.
رسیدن به تعادل مناسب میان این دو ابزار مهم رسانهای میتواند بهترین راهکار باشد. رسانه مکتوب میتوانند جزییات و عمق لازم را به مخاطب ارائه دهد، در حالی که رسانههای آنلاین میتواندانتشار سریع و دسترسی گستردهتری داشته باشد.
نگاه حرفهای به رسانههای مکتوب و آنلاین نیازمند درک ویژگیها، قابلیتها و مخاطبان است. در عین حالی که ابزار سنجش تأثیرگذاری باید بر اساس جامعه هدف، نوع محتوا و اهداف رسانه انجام شود. نقش رسانههای مکتوب مانند روزنامهها، نه تنهادر ماندگاری محتوا بلکه در ایجاد اعتبار و اصالت بیبدیل است.
باید بر این مهم اذعان داشت که هریک از این دو رسانه جایگاه خاص خود را دارند و تعامل حرفهای آنها میتواند منجر به بهرهوری بیشتر شود. تصمیمگیری درباره ابزار مناسب بستگی به نوع پیام، جامعه هدف وهدف نهایی دارد.