هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
خواندن: رسانه های دستوری در فضای ملتهب اطلاع رسانی کیش
اشتراک گذاری
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییردهنده سایز فونتAa
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
تغییردهنده سایز فونتAa
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Search
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Have an existing account? ورود
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
هفته نامه رویکرد کیش > رسانه > رسانه های دستوری در فضای ملتهب اطلاع رسانی کیش
رسانهگزارش ویژهیادداشت روز

رسانه های دستوری در فضای ملتهب اطلاع رسانی کیش

habib hamzeh
آخرین به روز رسانی: فروردین ۲۸, ۱۴۰۴ ۸:۵۹ ق٫ظ
habib hamzeh
اشتراک گذاری
4 دقیقه زمان مطالعه
اشتراک گذاری

امروزه در برخی ازحوزه‌های فعالیت رسانه‌ای به ویژه در جزیره‌ کیش با واژه سه گزاره‌ای “کاسبی” مواجه هستیم به طوری که ساز وکار و چارچوب‌ اطلاع‌ رسانی را در سطح جامعه زیر سوال برده است.

به گزارش رویکر هفته کیش، حبیب حمزه در یادداشتی نوشت: به گزارش رویکرد کیش، برخی از رسانه‌ها با فاصله گرفتن از رسالت‌ اصلی خودکه همان”شفافیت و ‌آگاهی‌بخشی”به عموم مردم جامعه می‌باشد انرژی و تمرکز خاصی برای تامین منافع شخصی خود دارند؛ رسانه‌ای که اعتبار خود را از اعتماد مردم جامعه به دست آورده؛ امروزه با سناریوهای دستوری فعالیت می‌کنند و مورد نقد بسیاری از محافل مختلف نیز هستند.

برخی از رسانه‌های غیرحرفه‌ای با هدف تامین منافع شخصی و مالی بیشتر از ماموریت اصلی خود فاصله گرفته‌اند به گونه‌ای که این امر مهم با سوء استفاده از جایگاه رسانه‌ای باعث کاهش اعتماد عمومی به برخی از رسانه‌ها شدند که در تلاش برای کسب منافع مالی بیشتر هستند نه انجام وظایف خطیر اطلاع رسانی و همین موضوع چالش های ملتهب کننده فضای اطلاع رسانی را به دنبال داشته است.

اهمیت این‌ که برخی از رسانه‌ها به جای مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی، به منافع شخصی و مالی بیشتر توجه می‌کنند؛ تأثیرات منفی آن به وضوح در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی رسانه‌ها نمایان می‌شود و همین معیار سنجشی برای شناسایی رسانه‌های واقعی از خودی و نخودی می شود.

حمایت‌هایی که از جنس حق و سکوت و باج گیری هستند و با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که این رسانه‌ها به جای انجام‌ رسالت مهم و ارزشمند در حوزه اطلاع رسانی‌ که مطالبه‌گری و آگاهی بخشی در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی و… را بر عهده دارند بیشتر از جنس باجه‌گیری و سهم خواهی است به طوری که با حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که حقوق ماهیانه دو کارمند دولتی با رتبه بالا و سابقه بیش از ۲۵ سال را در یک لحظه و بدون هیچ گونه مسوولیتی دریافت می‌کنند.

همچنین دریافت مبالغی بسیار بالا که از حد حمایتی نیز گذشته است و در مقابل آن وجه دریافتی هیچ خدمات رسانه‌ای ارائه نمی‌دهند، حتی از دانش لازم نیز در حوزه رسانه برخوردار نیستند تا بتوانند تولیدات محتوامحور داشته باشند.

ظهور چنین رسانه‌‌هایی در سطح جامعه که تعداد آنان نیز رو به افزایش می‌باشد؛ ماهیت خبرنگاری را از حرفه‌ای به تنزل یافتن به کاسبی؛ مبدل ساخته و اعتماد بر‌گرفته از جنس اخلاص، شفافیت و آگاهی بخشی به عموم جامعه را فقط در حد واژه هایی مثل “چرا؟ و چگونه؟” که در اذهان عمومی نقش بسته و بدون پاسخ باقی گذاشته است، خلاصه می شود.

امروزه توزیع حمایت‌های رسانه‌ای نه از روی فعالیت حرفه‌ای و تخصصی یک خبرنگار و یا یک مجموعه اطلاع رسانی، بلکه از باب ظرفیت منتقدانه نا سالم رسانه ای که به دنبال بزرگنمایی، سیاه نمایی و به عنوان یک تهدید برای برخی از مخاطبان جامعه هدفشان می باشد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بیشترین حمایت‌های رسانه‌ای نیز به خبرنگارانی که بیشترین سیاه نمایی را در فعالیت خود دارند اختصاص می یابد.

حمایت از رسانه‌هایی که به اصول حرفه‌ای و اخلاقی پایبند هستند و ارائه اخبار و اطلاعات صحیح و بی‌طرفانه و همچنین نقد منصفانه و سازنده را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند که منجربه تقویت فضای رسانه‌ای سالم و معتبر می شود به فراموشی سپرده شده است و به ندرت شاهد آن هستیم که خلاف واقع اتفاق بیافتد مگر این که درک مسوولانه از مفهوم ارتباطات را داشته باشیم.

برچسب گذاری شده:جزیره کیشحبیب حمزهرسانه های دستوریفضای اطلاع رسانی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Copy Link Print
اشتراک گذاری
پیام بگذارید پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر

  • انحصار اطلاع‌رسانی؛ گلوگاه اخبار در دستان روابط عمومی‌ها
  • المان‌های شهری؛ از جاذبه های بصری تا چالش‌های ایمنی
  • رسانه‌های مکتوب؛ سنگ‌بنای اصالت و ماندگاری
  • رشد سازمانی، از رهگذر شکوفایی ظرفیت ها
  • هفته نامه شماره ۱۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

کامنت های اخیر

  1. CharlesToOna در دانش آموختگان فاقد مهارت از دانشگاه‌های تئوری محور
  2. شایان شعبانی زاده در هفته نامه شماره۱۱۳دی‌ماه۱۴۰۳
  3. علی اکبر سلیمی در انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش
  4. جمشید بهرامی در مشارکت بیش از صد و سی نفر از ساکنان کیش در سرشماری آهوان
  5. Taylor Emma در ایالات متحده برای اعتراض به قوانین جدید COVID آماده می شود
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
ما را دنبال کنید
هفته نامه رویکرد کیش
Welcome Back!

Sign in to your account