این یادداشت یک هشدار درباره معضلات ناشی از عدم تمرکز برصیانت از کارکنان میباشد. بیتوجهی به این امرمهم شرایط و بسترمناسبی را برای سوءاستفاده افراد فرصتطلب فراهم کرده به گونهایکه این اتفاق ناخوشایند اعتبارسازمانی را زیر سوال میبرد چرا که مدیریت حرفهای در تمرکز بر”اصول صیانت، ایجاد شفافیت و عدالت در محیط کاری” نهفته است.
به گزارش رویکرد هفته کیش، حبیب حمزه در یادداشتی نوشت:صیانتی که براهمیت مقابله با فساد وحمایت از نیروهای سالم تأکید دارد و مدیران باید به وظایف اصلی خود پایبند باشند و با تلاش برای اصلاح وضعیت سازمانی، فرهنگ سالم و پویا را در محیطکاری برقرار کنند. بی تردید عدم اجرای صحیح صیانت، موجب تخریب اعتماد عمومی و انعکاس تصویری منفی از جایگاه مجموعه در اذهان عمومی و لطمه وارد شدن به رسالت اصلی سازمان وکاهش اعتبار اجتماعی میشود.
ضعف مدیریتی وعدم برخورد قاطع با افراد فرصت طلب و سودجوکه اثرات شومشان آنچنان بر پیکره نحیف فرهنگ سازمانی سایه انداخته که برای حل مشکلات صرفا با سکوت اختیارکردن موقت و پاک کردن صورت مسئله به جای اتخاذ تدابیر هوشمندانه و مقابله با افراد سودجو؛ ضعف مدیریتی را در انجام وظایف محوله خود برجسته و باعث تضعیف اعتماد میان مدیران و نیروهامیشود.
مفهوم صیانت ازکارکنان به معنای حمایت وحفظ کرامت نیروی انسانی است. اما در برخی از شرکتهای فعال در جزیرهکیش، این مفهوم درتضاد با دولت وفاق جای خود را به تخریب نیروهای خدوم و زحمتکش تغییر ساختار داده است به طوری که پرسنل صادق و پرتلاش را به جای فردخاطی پای میز بازخواست میشکانند و به گناه مرتکب نشده باید پاسخگو باشد؛ سیاست مقابله برای خنثی شدن تخلفیکه مستحق برخورد قاطع است اما متاسفانه خلاف آن را شاهد هستیم.
مدیرانیکه درک ناقص یا بیتوجهی به مفهوم صیانت از کارکنان ویا به اصطلاح دیگر سرمایههای فکری دارند، زمینه سوءاستفاده افراد فرصتطلب را در بدنه مجموعه فراهم می کنند.
امروزه تضاد میان مفهوم واقعی صیانت و عملکرد معکوس آنزیاد به چشم میخورد؛ به طوری که مفهوم “صیانت از کارکنان” بهصورت معکوس یا ناکارآمد اجرا میشود. همچنین در این یادداشت که اشارهای مختصر به آسیبهای ناشی از عدم اجرای صحیح صیانت و تأثیرات منفی آن بر ساختار سازمانی، فرهنگ کاری، اعتماد میان کارکنان و اعتبار نیروی انسانی شده بسیار تاسف بار است. امیدواریم با رویکردی جدید در این حوزه شاهد ایجاد آرامش بیشتر و امنیت فکری و روانی میان کارکنان در فضای کاری باشیم.