حبیب حمزهء در گزارشی با اشاره به ظرفیت های بالقوه زیرساخت های گردشگری کیش نوشت: جزیره کیش این روزها جلوهای از تابآوری و تطبیقپذیری اقتصادی؛ روزانه با ارائه خدمات دریایی به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰نفر به نمایش گذاشت.
در شرایطی که توقف پروازها و محدودیتهای حملونقل هوایی میتوانست تمامی معادلات گردشگری منطقه را بر هم بزند، اقتصاد دریا محور و پایانه مسافری دریایی نقشی کلیدی و فراتر از انتظارات سنتی خود ایفا کرده است.پایانه دریایی بین المللی کیش نه تنها در روزهای عادی بلکه در شرایط بحرانی نشان داد جز یک راه ارتباطی، یک بازیگر فعال در زنجیره خدمات گردشگری دریا محور نقش موثری را ایفا کرده است.
این پایانه با بهره گیری از توان مدیریتی و دانش سرمایه های فکری و تمرکز بر خدمات حرفهای و پاسخگویی به نیازهای گردشگران، توانسته جای خالی حملونقل هوایی را تاحد زیادی پر کند.
تجارب اخیر اثبات کرد ظرفیت مدیریتی و لجستیکی جزیره کیش فراتر از چارچوبهای معمول است. تبدیل تهدید (تعطیلی پروازها) به فرصت (توسعه گردشگری دریایی) نمونهای از حکمرانی منعطف و تفکر راهبردی در سطح محلی است.
همچنین باید بر این مهم تاکید داشت که نقش مکمل در گردشگری ملی و منطقه می تواند زمینه ساز بهرهبرداری از مسیرهای دریایی را در آینده به عنوان یک الگوی پایدار و مکمل برای سبد حملونقلی کشور مطرح کند ضمن اینکه این راهکار، توان افزایش تابآوری اقتصادی مناطق گردشگرمحور را نیز دارد.
بی تردید خروجی این بحران میتواند به اجبار برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای دریایی در همه مناطق مستعد منجر شود. این امر در ارتقای جایگاه ایران در گردشگری بینالمللی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
رونق بخشی مجدد گردشگری جزیره کیش در غیاب حمل ونقل هوایی، در گرو اقتصاد دریامحور می باشد و باید این ظرفیت ارزشمند به نحو شایسته در دستور کار قرار گیرد.
پایانه دریایی کیش، جدای از کارکرد معمول، بار دیگر ارزش خود را به عنوان یک شریان حیاتی برای ارتباط، گردشگری و اقتصاد جزیره اثبات کرد و روزانه با ارائه خدمات به بیش از ۲هزار و ۷۰۰ نفر مسافر خروجی؛ توجه به توسعه و نگهداری این زیرساختها را نه تنها یک نیاز بلکه یک ضرورت آیندهنگرانه مطرح کرد.
