هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
خواندن: نبرد خاطره و فراموشی؛ “آنلاین یا مکتوب” ماندگاری کدام محتوا بیشتر است؟
اشتراک گذاری
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییردهنده سایز فونتAa
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
تغییردهنده سایز فونتAa
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Search
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Have an existing account? ورود
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
هفته نامه رویکرد کیش > یادداشت روز > نبرد خاطره و فراموشی؛ “آنلاین یا مکتوب” ماندگاری کدام محتوا بیشتر است؟
یادداشت روز

نبرد خاطره و فراموشی؛ “آنلاین یا مکتوب” ماندگاری کدام محتوا بیشتر است؟

habib hamzeh
آخرین به روز رسانی: تیر ۲۷, ۱۴۰۴ ۶:۴۷ ق٫ظ
habib hamzeh
اشتراک گذاری
4 دقیقه زمان مطالعه
اشتراک گذاری

حبیب حمزهء در یادداشتی وجه تمایز میان رسانه های چاپی و شبکه های اجتماعی نوشت: در فضای آنلاین ساختار محتوا به صورت عمودی و مبتنی بر سیلی از اطلاعات است. کاربران همیشه مورد بمباران داده های خبری قرار می‌گیرند و بخش قابل توجهی از محتواها تولیدی نیستند، بلکه بازنشر و کپی‌پست هستند و شاخصه‌های اصیل و ماندگار در آن‌ها کمتر دیده می‌شود.

همچنین، در بستر آنلاین؛ این محتواها هستند که انتخاب و به کاربر عرضه می‌شود، نه این که کاربر فعالانه و آگاهانه محتوای مورد علاقه خود را انتخاب کند. این موضوع منجر به فقدان حافظه جمعی و ماندگاری ذهنی می‌شود؛ به‌طوری‌که خود کاربران به خاطر نمی‌آورند لحظاتی قبل چه محتوایی را مشاهده کرده‌اند، مگر اینکه آن محتوا بسیار خاص و اثرگذار باشد.

حمزهء نویسنده این یادداشت تأکید دارد که بیشتر کارشناسان و فعالان شبکه های اجتماعی و تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی؛ فاقد دانش آکادمیک و رویکرد حرفه‌ای هستند و در نهایت با هدف تبلیغ یا کسب منافع وارد عرصه اطلاع‌رسانی می‌شوند. این رویکرد باعث تولید محتوای سطحی، تکراری و پر زرق و برق گرافیکی شده است که عمق تحلیلی و ارزش خبری ندارد.

بنابراین امکان ارائه گزارشی مبتنی بر علم و آگاهی آن که چند درصد مخاطبان محتوای انتشار یافته را هر چند کوتاه حتی به اندازه یک سطر مطالعه کردند، وجود ندارد و همین موضوع یکی از شاخص های بسیار مهم در رسانه چاپی محسوب می‌شود و کانال توزیع؛ مستقیم محتوا را به مخاطب جامعه هدف خود تحویل می‌دهد و به راحتی قابلیت راستی آزمایی از ضریب تاثیر گذاری محتواها وجود دارد.

رسانه‌های مکتوب با ارائه محتواهای افقی و تحلیلی، از تاثیرگذاری عمیق‌تری برخوردارند. در این رسانه‌ها، کاربر با آگاهی لازم، محتوای مورد مطالعه خود را انتخاب می‌کند و این فرایند انتخاب همراه با تمرکز و ماندگاری ذهنی بیشتری می‌باشد و از آن می توان به عنوان یکی از شاخص های بسیار مهم رسانه های چاپی یاد کرد.

علاوه بر این، رسانه‌های چاپی مرجعیت و اعتبار ویژه‌ای میان مخاطبان دارند. در این رسانه‌ها، کوچک‌ترین خطا یا سهل‌انگاری غیرقابل بازگشت است؛ بنابراین تولید محتوا در فضای چاپی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه حرفه‌ای است.

از نگاه حبیب حمزهء، باید هشدار داد که با افزایش سیال بودن اطلاعات و سهولت دسترسی به داده‌ها در فضای آنلاین، مخاطبان از رسانه‌های مکتوب و مزایای تحلیلی و ماندگاری آن‌ها غافل نشوند. نقش اساسی رسانه‌های چاپی، تمرکز بیشتر بر تحلیل محتوایی و عمق نگری محتوایی استوار است؛ امری که در فضای آنلاین رو به افول است.

تفاوت بنیادین و مغفول‌ماندن رسانه‌های دیجیتال و مکتوب را در ساختار تولید، انتخاب و تاثیرگذاری محتوا نمایان می‌سازد. رسانه‌های آنلاین با محوریت بازنشر سریع و ارائه بدون گزینش، حافظه جمعی ضعیف‌تری ایجاد می‌کنند و خطر سطحی‌نگری، تکرار و فراموشی سریع را به همراه دارند. در حالی که رسانه‌های مکتوب با تمرکز بر اعتبار، انتخاب آگاهانه مخاطب، عمق و ماندگاری محتوا، مرجعیت و جایگاه ویژه‌ای نزد افکار عمومی دارند؛ جایگاهی که نباید در کشاکش سیلاب داده‌های دیجیتال مغفول بماند.

برچسب گذاری شده:حبیب حمزهرسانه های چاپیشبکه های اجتماعیماندگاری محتوایادداشت
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Copy Link Print
اشتراک گذاری
پیام بگذارید پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر

  • هفته نامه شماره۱۴۲ آبان ماه ۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۱مهرماه۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۱مهرماه۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۰ مهرماه۱۴۰۴
  • رسانه یا ابزار تهدید؟ دغدغه امروز مردم کیش

کامنت های اخیر

  1. CharlesToOna در دانش آموختگان فاقد مهارت از دانشگاه‌های تئوری محور
  2. شایان شعبانی زاده در هفته نامه شماره۱۱۳دی‌ماه۱۴۰۳
  3. علی اکبر سلیمی در انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش
  4. جمشید بهرامی در مشارکت بیش از صد و سی نفر از ساکنان کیش در سرشماری آهوان
  5. Taylor Emma در ایالات متحده برای اعتراض به قوانین جدید COVID آماده می شود
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
ما را دنبال کنید
هفته نامه رویکرد کیش
Welcome Back!

Sign in to your account