هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
خواندن: ضرورت پوست‌اندازی گزارش‌نویسی خبری: مخاطب امروز، تحلیل می‌خواهد نه نقل‌قول
اشتراک گذاری
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییردهنده سایز فونتAa
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
تغییردهنده سایز فونتAa
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Search
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • گردشگری
  • رسانه
  • نسخه های PDF
Have an existing account? ورود
ما را دنبال کنید
  • تبلیغات
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
هفته نامه رویکرد کیش > رسانه > ضرورت پوست‌اندازی گزارش‌نویسی خبری: مخاطب امروز، تحلیل می‌خواهد نه نقل‌قول
رسانهگزارش ویژه

ضرورت پوست‌اندازی گزارش‌نویسی خبری: مخاطب امروز، تحلیل می‌خواهد نه نقل‌قول

habib hamzeh
آخرین به روز رسانی: مرداد ۸, ۱۴۰۴ ۹:۱۰ ق٫ظ
habib hamzeh
اشتراک گذاری
3 دقیقه زمان مطالعه
اشتراک گذاری

حبیب حمزهء در گزارشی نوشت: در سال‌های اخیر، جریان غالب در تولید گزارش‌های خبری اغلب مبتنی بر نقل‌قول مستقیم و انعکاس سخنان مسوولان می باشد؛ پدیده‌ای که بیشتر به تکرار اسامی و سمت‌ها در متن خبر و به حاشیه رفتن تحلیل محتوایی، منجر شده است.
این رویکرد اگرچه می‌تواند شفافیت در انعکاس گفته‌ها را افزایش دهد، اما در عین حال مخاطبان را با انبوهی از اطلاعات سطحی و کلامی مواجه می‌کند که فاقد بُعد تحلیلی و ارزش افزوده است به طوری که در گذر زمان و در صورت نیاز نمی توان به بیشتر اخبار منتشر شده استناد کرد.

در عصر دیجیتال، ماهیت مخاطبان به کلی دگرگون شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی، خود به شهروندان خبرنگار بدل شده‌اند که قدرت تولید و انتشار محتوا و حتی تحلیل داده های انتشار یافته در فضاهای برخط و مکتوب را دارند و انتظار آن‌ها از رسانه‌ها، صرفا تقویت کردن جملات سیاست‌گذاران یا مدیران نیست.

رویکرد کیش با اشاره به یادداشت حبیب حمزهء چنین عنوان می کند که مخاطبان امروزی به ویژه قشر نوجوان و جوان، نیازمند داده‌ها و تحلیل‌هایی هستند که بتواند تصویر روشنی از وقایع کسب کند و پیامدهای احتمالی رویدادها را بشناسد تا این که فقط اخبار به نقل قول نظرات شخصی و مقطعی منتهی شود. این در حالی است که گزارش‌های فعلی، بیشتر نقل‌قول محور هستند و نقش آیینه‌ بازتاب مراسم و نشست‌ها را دارند؛ رویکردی که شاید چند دهه گذشته پاسخگو بود اما اکنون دیگر جذابیتی برای جامعه هدف ندارد و بیشتر مواقع به «مخاطب‌زدگی» و کاهش اعتماد به محتوای خبری انجامیده است.

برای بازگشت به جایگاه تاثیرگذاری رسانه‌ها و بازیابی اعتماد مخاطب، تغییر در رویکرد و سبک گزارش‌نویسی، یک ضرورت حرفه‌ای است. باید از خبرسازی مبتنی بر نقل‌قول فاصله گرفت و داده‌ها و اطلاعات جامع را با تحلیل‌ دادها به صورت ساختارمند به مخاطب ارائه کرد. تقویم زمانی دقیق، راهبردهای نتیجه‌بخش و شاخص‌های قابل رصد از جمله انتظارات مخاطبان امروز از رسانه‌ها است.

به عبارت دیگر، گزارش خبری باید مبتنی بر تحلیل داده، ترسیم روندها و واکاوی پیامدها باشد؛ نه تکرار روایت‌های خطی و بی‌روح. تنها در این صورت می‌توان انتظار داشت که محتواهای خبری نه تنها مورد مطالعه قرار بگیرند، بلکه به شکل‌گیری افکار عمومی و تصمیم‌سازی‌های اجتماعی کمک کنند.

برچسب گذاری شده:تحلیلیحبیب حمزءکیشگزارش نویسیمخاطبنقل‌قول
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Copy Link Print
اشتراک گذاری
پیام بگذارید پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های اخیر

  • هفته نامه شماره۱۴۲ آبان ماه ۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۱مهرماه۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۱مهرماه۱۴۰۴
  • هفته نامه شماره۱۴۰ مهرماه۱۴۰۴
  • رسانه یا ابزار تهدید؟ دغدغه امروز مردم کیش

کامنت های اخیر

  1. CharlesToOna در دانش آموختگان فاقد مهارت از دانشگاه‌های تئوری محور
  2. شایان شعبانی زاده در هفته نامه شماره۱۱۳دی‌ماه۱۴۰۳
  3. علی اکبر سلیمی در انتصاب سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش
  4. جمشید بهرامی در مشارکت بیش از صد و سی نفر از ساکنان کیش در سرشماری آهوان
  5. Taylor Emma در ایالات متحده برای اعتراض به قوانین جدید COVID آماده می شود
هفته نامه رویکرد کیشهفته نامه رویکرد کیش
ما را دنبال کنید
هفته نامه رویکرد کیش
Welcome Back!

Sign in to your account