حبیب حمزه در یادداشتی نوشت: انتشار انبوهی از دادههای عمودی در فضای مجازی به طور چشم گیری؛ ضریب تاثیرگذاری محتواهای افقی در رسانه های مکتوب را آنچنان افزایش داده است که تامل و تفکر در این زمینه میتواند تحولی دیگر در حوزه رسانههای مکتوب را رقم بزند.
به گزارش رویکرد هفته کیش، محتواهایی که به صورت عمودی در بستر فضای آنلاین برای مخاطبان عرضه میشود به مراتب از ضریب تاثیرگذاری و ماندگاری پایینتری در مقایسه با دادههای افقی که در رسانههای مکتوب ارائه می شود برخوردار است.
انتشار محتواهای آنلاین با کمی چاشنی گرافیکی، سرعت انتقال دادهها و دسترسی آسان نمیتواند سیطره دادههای افقی بر جهان عمودی را از نگاه هر مخاطبی پنهان کند؛ در این یادداشت، رویکردی که بر محتواهای تولیدی در قالب افقی و تاثیرگذاری بر اذهان عمومی دارد پرداخته شده است.
کاربران شبکههای اجتماعی بدون رویکرد واقع بینانه به دنیای واقعی دادهها به طور عجیبی در تیر رس محتواهای آنلاین در بستر فضای مجازی قرار گرفتند که بدون کوچکترین توجهی به این موضوع زمان ارزشمند خود را در فضایی که کاملا اطلاعات با ساختار عمودی، غیر قابل آنالیز و… تبادل می شود در حال وبگردی هستند.
دادههایی که هر مخاطبی را غافل گیر می کند و به جای این که مخاطب، اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کند مورد انتخاب حجمهای از دادهها قرار میگیرد و ناخواسته در فضای دادههای غیر هدفمند عمودی بدون هیچ هدفی که همراه با اتلاف زمان و ذهن مدیریت شده است سردرگم می شود؛ به طور حتم این اتفاق محتوازدگی را نیز برای کاربران به همراه خواهد داشت.
همچنین باید به این مهم اذعان داشت به همان اندازهای که شبکههای اجتماعی در سرعت انتقال دادهها میان کاربران در حال رخ نمایی هستند، کاربران را با حجم بالایی از محتواهای غیر هدفمند و محدود در تیرس خود قرار داده اند؛ به طوری که شبکههای اجتماعی با تاثیر مستقیم بر افکار عمومی زندگی و فرهنگ مردم را به مرور زمان دست خوش تغییرکرده و به تدریج باعث به وجود آمدن آسیبهای اجتماعی و از بین رفتن حریم خصوصی شده است.
با توجه به تغییر و تحولات ایجاد شده در حوزه تکنولوژیهای نوین ارتباطی، توجه به انبوهی از تبادل دادههای مختلف بدون هیچ رویکرد تخصصی و حرفهای در زمینه اطلاعرسانی ساختارمند میان آحاد جامعه در شبکههای اجتماعی، همچنان بر اعتبار رسانهها در میان جامعه هدف افزوده است.
حجمه ای از اطلاعات درست، نادرست، واقعی و نا معتبر در بستر اینترنت که متاثر از تغییرات به وجود آمده در حوزه تکنولوژهای نوین ارتباطی می باشد شرایط انتقال دادهها به مخاطبان را در جامعه هدف تحت تاثیر خود قرار داده؛ بر خلاف ادعاهایی مبنی بر ورود شبکه های اجتماعی و به پایان رسیدن دوره رسانههای مکتوب؛ باید اذعان داشت: ضریب تاثیرگذاری محتواهای افقی بر ذهن مخاطب و ورق خوردن فیزیکی، رنگ و بو، حس انتقال طبیعت نهفته در جنس کاغذ و نگاه حرفهای و تخصصی؛ زمینه ساز آن شده که رسانههای مکتوب با قدرت و اعتباری ماندگار در میان آحاد جامعه با شدت و قوت به فعالیتهای رسانه ای خود ادامه دهند.
تنها موضوعی که وجه تمایز میان رسانهها و فضای مجازی را رقم می زند؛ تاثیرگذاری دادههای افقی بر عمودی، قدرت تحلیل و تفسیر چرایی و چگونگی وقایع و یا یک رویداد است؛ پس بنابراین چیرگی فضای سایبری با این همه حجم از تبادل دادههای مختلف در فضای مجازی، نمیتواند فواید و ضریب تاثیرگذاری محتواهای افقی بر جهان عمودی را انکار کرد.