به گزارش رویکرد هفته کیش، علی طلوعی در گزارشی نوشت: مهدی ذوقی، سرپرست وقت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در شهریورماه امسال که درگفتگوی رسانهای از برنامههای قابل اجرا در مرمت و احیا کشتی یونانی و یا جایگزین المانهای دیگری برای حفظ خاطرات نوستالژیک مردم با کشتی یونانی خبر داده بود؛ نصف شد.
وی، درباره حفظ بحث گردشگری کشتییونانی گفته بود:چنانچه براساس مستندات علمی تیم کارشناسی، حفظ کشتی یونانی امکانپذیر باشد برنامه های عملیاتی اجرا می شود در غیر این صورت المان دیگری جایگزین آن خواهد شد که پس از گذشت بیش از ۳ ماه از انتشار این خبر همچنان شاهد از بین رفتن این المان گردشگری که شمار زیادی از گردشگران به ویژه ساکنان و بومیان این منطقه با آن خاطرات فراوانی را به یاد دارند نصف شد و نمادی که در اذهان عمومی از جزیره کیش به یادگار ماند از بین رفت.
حال سرپرست جوان معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به فرسودگی تا الهام بخشی؛ کشتی یونانی در چهرهای نو زنده می شود از حفظ هویت گردشگری منطقه کشتی یونانی با برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی و نصب المانهای هنری ارزشمند، خبرداده است.
مهمان ماندگار غرب جزیره: کشتی یونانی در طول عمر ۲۳ ساله خود سراسر جهان را درنوردید:
یک کشتی باربری که بارها اسمش تغییر کرد تا ۴ مرداد ۱۳۴۵ که برای همیشه در ساحل خلیجفارس، در غرب جزیره کیش و روستایی به نام باغو زمینگیر شد؛ بهدلیل آنکه به هنگام غرق شدن در اختیار یونانیها بود با نام کشتی یونانی معروف شد.
کشتی یونانی از وقتی به گل نشست نه مالکانش و نه هیچ شخص دیگری نتوانست آن را جابهجا کند، به همین دلیل در این بخش از جزیره ماند و مدتهاست که غروب در آن برای گردشگران جذاب است.
با گذشت همه این سالها علت زمینگیرشدن کشتی یونانی هنوز روشن نیست، به باور مردم محلی هوای مهآلود و نبود فانوس دریایی سبب برخورد کشتی با ساحل ماسهای شد. وقتی کشتی یونانی در آبهای کمعمق سواحل جنوب غربی کیش گیر افتاد، یک قایق یدککش هلندی با نام اورینوکو بهمدت ۸۰ روز تلاش کرد تا کشتی را بیرون بکشد و به نتیجه نرسید.
براساس اطلاعات شرکت بیمه لویدز لندن، کشتی کاملا از دست رفت. برخی دیگر از بومیان جزیره میگویند که یونانیها هنگام ترک جزیره کشتی را به آتش کشیدند. سرگذشت کشتی یونانی: در تاریخ ۹مارس۱۹۴۳ (۱۳۲۲ه. ش) کشتیسازی «ویلیام همیلتون» و شرکا، ساخت یک کشتی باربری به نام «امپایر ترومپت» یا «شیپور امپراتور» را در شهر پورت گلاسگو در کشور اسکاتلند آغاز کرد.
این کشتی پس ازاتمام ساختش در آوریل همان سال، به وزارت حملونقل جنگ بریتانیا فروخته شد و در اختیار شرکت کشتی «بخار لاریناگا» قرار گرفت. این کشتی فقط ۲سال متعلق به این شرکت بود و در سال۱۹۴۵ مالکیت کشتی به شرکت «تیاند جی هریسون» واگذار شد.
از سال۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ این کشتی تحت اجاره دولت آفریقای جنوبی بود تا اینکه در سال۱۹۴۶ شرکت کشتی بخار شرانت آن را خریداری کرد. این شرکت نام «نچرالیست» را روی کشتی گذاشت و تصمیم گرفت مدیریت آن را به صاحب قبلی کشتی یعنی تیاند جی هریسون واگذار کند.
اطلاعات فنی و تخصصی کشتی یونانی: کشتی یونانی کیش در دوران فعالیت خود در کلاس کشتیهای باری قرار داشت. کارشناسان توان حمل بار توسط این کشتی را برابر با ۶۶۰۱ تناژ روی عرشه ثبت کردهاند. این کشتی ۱۳۶ متر طول و ۱۷٫۱متر عرض دارد.
نیروی محرکه کشتی برابر با ۵۱۰اسب بخار است و پیشرانه آن از ۳سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل شده. سازندگان کشتی حسگرهایی مانند جیپیاس و اکوی صدا در آن تعبیه کرده بودند، خاطرات نوستالژیک: در کنار این کشتی زیرساختهایی برای حضور گردشگران ایجاد شده است؛ از آلاچیق و شترسواری گرفته تا رستوران برای حضور گردشگران. هر چند سال یکبار هم پایداری این کشتی کمتر میشود و هر بار بخشی از آن فرو میریزد.
بهدلیل تأثیر آب شور دریا بخشی از بدنه کشتی یونانی از میان رفته است. احتمال فرو ریختن کشتی نیز بهدلیل فرسایش دور از ذهن نیست، اردیبهشت ۱۴۰۳ بود که خبر رسید کشتی یونانی از کمر شکسته و انتهای آن و از محل شکستگی در حال فرو ریختن است. عرشه کشتی بهگل نشسته و در پی پیشرفت فرسایش طبیعی تقریبا از وسط نصف شده است و در معرض تخریب و نابودی قرار دارد. سرپرست جوان معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش کشتی یونانی در چهرهای نو زنده می شود از حفظ هویت گردشگری منطقه کشتی یونانی با برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی و نصب المانهای هنری ارزشمند، خبرداده است.
با این حال، باید بپذیریم که شرایط محیطی و موقعیت قرارگیری کشتی باعث استهلاک شدید سازه شده بود. بررسیها و گزارشهای دورهای فنی نشان داده که امکان بهسازی و نگهداری این سازه وجود ندارد و در نهایت، تخریب آن اجتناب ناپذیر بود.سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: از اهمیت این نقطه برای گردشگران به خوبی آگاه هستیم و کشتی یونانی برای کیشوندان و گردشگران تنها یک سازه نبود، بلکه بخشی از خاطرات و تجربههای مردم بود.
از این رو، پیشنهاد برگزاری سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی و هنر محیطی ارائه شده است، این رویداد با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شده و المانهایی با الهام از کشتی یونانی طراحی و پس از ساخت در این منطقه نصب خواهند شد.
هدف از این طرح ایجاد المانهای مفهومی برای حفظ هویت گردشگری این منطقه است تا همچنان به عنوان یکی از نقاط جذاب جزیره باقی بماند.وی افزود: امروزه در صنعت گردشگری، مفاهیمی مانند “گردشگری خلاق” و “نسل سوم گردشگری” مطرح است.
این مفاهیم به جای تمرکز صرف بر سازهها یا جاذبههای فیزیکی، بر ایجاد تجربههای معنادار و تعامل خلاقانه با محیط تأکید دارند.
برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی و خلق آثار هنری با الهام از کشتی یونانی، نه تنها امکان حفظ خاطره این کشتی را فراهم میکند، بلکه میتواند به خلق تجربهای جدید برای گردشگران منجر شود.
این اقدام به ما اجازه میدهد تا از یک بحران، فرصت خلق کنیم. اما این به معنای نادیده گرفتن ارزش احساسی و تاریخی کشتی نیست.
حسنلو با اشاره به اهمیت بازآفرینی جاذبههای گردشگری گفت: سمپوزیوم هنر محیطی میتواند کیش را به یکی از پیشگامان گردشگری خلاق در منطقه تبدیل کند.
این رویکرد نشان میدهد که جزیره کیش نه تنها توانایی حفظ جذابیتهای گردشگری خود را دارد، بلکه میتواند از دل اتفاقات ناگوار نیز مسیرهای جدیدی برای توسعه پایدار ایجاد کند.
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با تأکید بر احساسات مشترک مردم و مسئولان گفت: ما نیز همچون مردم از روند تخریب و فرسودگی کشتی یونانی متاثر هستیم.
این کشتی بخشی از تاریخ و هویت گردشگری کیش بوده و نمیتوان جای خالی آن را نادیده گرفت. با این حال، باور داریم که میتوان با اقدامات خلاقانه و بازآفرینی این فضا، همچنان جذابیت این نقطه را حفظ کرد.
از همه علاقهمندان دعوت میکنیم که منتظر طرحهای جدید و خلاقانه در این منطقه باشند. هدف ما این است که جزیره کیش، به عنوان مقصدی پیشرو در گردشگری خلاق و پایدار، همچنان مکانی برای ثبت خاطرات و تجربههای منحصر به فرد باشد.