به گزارش رویکرد هفته کیش، حبیب حمزه در یادداشتی نوشت: یکی از اهداف و برنامه هایراهبردی رسانههای زرد در حوزه اطلاع رسانی به ویژه فضای مجازی”بزرگ نمایی عدم توفیقات، بیارزش جلوه دادن اقدامات مثبت و نا امیدکردن مردم نسبت به اصلاح امور و حل مشکلات”است.
این رسانه ها همیشه در تلاش هستند تا نگاههای مردمی را نسبت به عملکرد حاکمیت منطقه دلسرد کنند و متاسفانه برخیاز تیمهای رسانهای نیز در مقابل حملات پیدرپی و بیامان جریانسازیهای سوءرسانهای،عملکرد منفعلدارند، چراکه بیشتر تیمهایرسانهای براساس سیاستهای اطلاعرسانی تبیین شده در حوزه تولید محتواهای “خنثی و کنشی” قلم میزنند و این موضوع به طور ناخواسته زمینه ساز ظهور رسانههای زرد و یا خبرنگارنماها را در سطح جامعه رقم میزند.
به همین منظوردر این گزارش برخی از چالشهای مرتبط با رسانههایزرد و استراتژیهای مقابله با آنها در حوزه اطلاعرسانی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مختلفی که در ارتقاء سطح کیفیت محتواهای رسانهای نقش بسزایی دارد به آن پرداخته شده است.بنابراین برای مقابله با رسانههایزرد و بهرهبرداری مؤثر از ابزارهای رسانهای، نیاز به تولید محتواهای متنوع و چندرسانهای در راستای آگاهیبخشی به عموم جامعه هدف داریم.
محتواهای”خنثی، کنشی، واکنشی و تهاجمی” هرکدام نقشخاصی را در این حوزه بر عهده دارند که از ضریب تاثیرگذاری بالایی در استراتژی اطلاعرسانی برخوردارند از این رو شناخت صحیح جامعه هدف از طریق مطالعات جامعهشناسی در استفاده مؤثر از انواع تولید محتواهای چندرسانهای ما را در این زمینه یاری خواهد کرد.
از سوی دیگر تقویت روابط عمومیها از طریق برقراری ارتباطهای پایه، پاسخگو و مشارکتی و بهرهگیری از خبرنگاران تخصصی که دارای تحصیلات و دانش مرتبط با رسانه هستند بسیار حائز اهمیت است و این امر مهم ضمن این که میتواند به انسجامبخشی و مدیریت یکپارچه فعالیتهای رسانهای کمک کند در ترویج و آموزش سواد رسانهای نیز تاثیر گذار خواهد بود. در واقع ارتقاء سطح سواد رسانهای کمک میکند تا شهروندان بتوانند تهدیدهای سایبری را شناسایی کرده و به صورت مسئولانه در جامعه عمل کنند.
جذب و آموزش این افراد در جامعه به طور حتم به ارتقاء سطح سواد رسانهای و ایجاد جریان اطلاعاتی موثر کمک خواهد کرد. از سویی دیگر هماهنگی در استراتژیهای اطلاعرسانی و تقویت همکاری میان رسانهها و جامعه؛ چراغ راه تقویت اعتماد عمومی است.